Rád bych sdílel pár informací o tom, co děláme v rámci covid-časů ve SportObchod.cz. Třeba vám to pomůže nebo inspiruje k tomu, jak z toho vyjít co nejlépe.
Proč to děláme?
Stejně jako stát přešel do stavu nouze, musí tam přejít i firmy. Především proto, že se úplně změnila pravidla hry. Chceme se co nejrychleji na novou situaci adaptovat a firmu zachovat zdravou ve všech směrech. Bude to bolet? Ano, bude. Chceme se ale maximálně postarat o to, aby zůstal aktuální tým a firma jako celek. Věříme, že společně to zvládneme.
Proč to děláme hned?
V oblasti sportu se život z velké části zastavil - uzavřely se sportoviště, skončily velké akce, skončily týmové aktivity. To se musí promítnout do poptávky po sportech, které prakticky nelze dělat. Obrat nám kles v řádu vyšších desítek procent v podstatě okamžitě.
Nelze čekat, až narazíme na dno. Nevíme, jak dlouho budou opatření trvat, a proto je třeba vytvořit polštář, který problémy utlumí a umožní nám fungovat.
Po skončení těch nejtvrdších opatření s velkou pravděpodobností přijde pomalý náběh, ekonomika výrazně zpomalí. Lidé nebudou mít takovou ochotu utrácet, protože se zhorší jejich očekávání. Zajímavě prognózuje další hospodářský vývoj Jirka Hlavenka.
Dá se očekávat, že přijde pomoc od státu, ale zatím nevíme její rozsah a konkrétní podmínky. Bereme ji jako příjemné plus, ale musíme se dokázat postarat sami o sebe. Nespoláhat na pomoc, která možná přijde.
Co dělat?
Nezastavit se.
Spousta věcí nejde, ale spousta jiných zase půjde. Spousta věcí půjde, ale jinak. Možná půjde spousta úplně jiných věcí. Je čas intenzivně projít, co firma dělá a zkusit z toho vytěžit maximum v nových podmínkách.
Je čas vymést kostlivce a dotáhnout věci, na které nebyl čas.
Nebát se udělat opatření, která budou bolet včas.
Jak vše komunikovat?
Otevřeně.
Situace je nepříjemná, ale takové věci se prostě stávají. Dotýká se nás všech a jsme v ní společně. Víme, že to bude jednou za námi.
Snažíme to zdůrazňovat hashtagy
✌️
#jsmevtomspolu #SpolečněToZvládneme
Hned jsme rozjeli informační projekt v Basecampu, kam dáváme vše, co se děje. Abychom to měli přehledně na jednom místě a věděli, co všechno proběhlo. Diskutujeme o nových nápadech, vývoji a dalších možnostech.
S firmou komunikujeme prostřednictvím videí, protože se nemůžeme potkávat společně. V klíčových věcech chceme být aspoň trošku osobní - je to lepší než maily nebo Basecamp.
Opatření pro celou firmu
- homeoffice, kde to je jen trošku možné
- zavedení komunikace přes Google Meet
- hygienická opatření v rámci firmy a především oblastí, které fungují s minimálními omezeními (logistika)
- zajištění roušek a hygienických potřeb pro všechny v první linii
- revize aktuálních činností - pokusit se využít volné kapacity, které "najednou" vznikly - lidé ze zákaznické podpory, z prodejen, ...
- nařízení dovolené, kde to dává smysl
- omezení rozvojových projektů
- zastavení náborů nových lidí
- zastavení výplaty dividend
- … a hledání nových příležitostí :-)
Finance
- revize plánu, stanovení pesimistické varianty na následující 3 měsíce + návazná opatření
- snížení mezd (osobní ohodnocení) plošně procentuálně, management zastropován a jednatelé pracují za minimální mzdu, všichni se podílí adekvátním dílem vzhledem ke svým možnostem
- maximální důraz na řízení cashflow
- jednání s bankami a státem - odklady daní, monitorování možností podpory
- omezení všech zbytných výdajů (externisti, brigádníci, závozy ovoce, kávy, …)
- zastavení Multisport karet
- důchodové a životní připojoštění
Obchod
- sledování poptávky na denní bází, hledání příležitostí
- jednání s dodavateli o prodloužení splatnosti faktur při propadu tržeb
- revize předobjednávek
- doplnění a zajištění produktů, které se nyní prodávají
- hledání nový příležitostí se stávajícími dodavateli
- hledání nových oblastí
Marketing
- každodenní komunikace s agenturou a vyhodnocování všech výkonnostních kanálů
- odlišná strategie pro různé státy
- odřízli jsme brigádníky a externisty (popisky, obsah) a přesunuli na to interní kapacity, které nyní vznikly
- změna obsahového plánu a úprava akcí
- doprava zdarma
- úplně nová titulka s obsahem poplatným době
- maximální podpora toho, co se aktuálně prodává
- social - komunikace - sportujeme dál, motivujeme a snažíme se inspirovat
- odložili jsme sponzoringové aktivity a spolupráce
- stopli jsme natáčení videí a utlumili tvorbu obsahu
Podrobněji o marketingu píše Adam
A na co určitě nezapomenout
Hygiena půl zdraví, dobrá nálada ta druhá. Podporujte pozitivní náladu a přemýšlejte, jak inspirovat ostatní. Zkuste v rámci možností pomáhat, hledat možnosti, jak pomoci ostatním. Sdílet informace o tom, co se děje a co se dá dělat. Spousta věcí se určitě změní, je dobré na to být připraveni.
Na konec...a doufejme, že přijde brzo (pozitivním slova smyslu :)
Buďte rychlí, buďte důslední, ale nepanikařte. Den dva nic nespasí, ale důsledky nepromyšlených kroků v panice můžete řešit sakra dlouho.
Třeba vás něco z toho, co děláme zaujme. Budeme rádi za tipy a nápady, jak teď řídíte firmu vy.
✌️
#jsmevtomspolu #SpolečněToZvládneme